computerwine computerwine .

computerwine

تفاوت بين ماژول هاي SFP و XFP در چيست ؟

با توجه به اينكه همه روزه صنعت و تكنولوژي رو به رشد است ، شما نيز به عنوان يك كارشناس فناوري اطلاعات از اين مقوله جدا نيستيد و بايستي تا جاي ممكن در خصوص تجهيزات و ماژول هاي جديدي كه براي استفاده در شبكه و زيرساخت ارتباطي شما به بازار ارائه مي شوند آشنايي داشته باشيد تا در مواقع لازم نياز خود را برطرف كنيد. امروزه تجهيزات زيادي با عنوان Transceiver به بازار ارائه مي شوند تا بتوانند سيگنال شما را تقويت كنند. Transceiver همانطور كه از نامش هم پيداست به دستگاهي گفته مي شود كه براي Transmit كردن و Receive كردن سيگنال مورد استفاده قرار مي گيرد. ، شما در تجهيزات وايرلس هم چنين دستگاهي را ممكن است داشته باشيد ، تلفن هاي همراه ، راديوهاي دو طرفه و بسياري ديگر از تجهيزات امروزي به اين دستگاه در مكانيزم كاري خود براي تقويت سيگنال ها نياز دارند.

تفاوت ماژول SFP و XFP در چيست


بنابراين ما امروزه اگر مي خواهيم داده اي را انتقال دهيم بايستي از Transceiver ها استفاده كنيم. امروزه بهترين رسانه اي كه براي انتقال سيگنال ها مورد استفاده قرار مي گيرد فيبر نوري است كه با استفاده از نور سيگنال را منتقل مي كند. سرعت نور طبيعتا بسيار بسيار بيشتر از سرعت برق و تجهيزات وايرلسي است كه بصورت سنتي مورد استفاده قرار مي گيرند ، البته توجه كنيد كه در اصطلاح فني ما به سيگنال در تجهيزات وايرلس امواج و در فيبر نوري پالس نوري مي گوييم. معروفترين ماژول هايي كه امروزه در تجهيزات زيرساخت ارتباطي براي فيبر نوري به عنوان Transceiver مورد استفاده قرار مي گيرد ماژول هاي XFP و SFP هستند. با استفاده از اين ماژول ها شما مي توانيد كيفيتي مطلوبي از ارتباطات شبكه و زيرساخت خود را تجربه كنيد ، علاوه بر اين استفاده از اين ماژول ها مقرون به صرفه نيز هست. قبلا در خصوص تفاوت هاي بين ماژول هاي GBIC و SFP در انجمن تخصصي فناوري اطلاعات ايران صحبت كرديم و امروز قصد داريم تفاوت بين SFP و XFP را براي شما تشريح كنيم.

معرفي ماژول XFP در تجهيزات فيبر نوري
XFP مخفف كلمه هاي 10 Gigabit Small Form Factor Pluggable است ، البته هميشه قرار نيست همه واژه ها خلاصه شده باشند. با استفاده از ماژول هاي XFP روي سويچ هاي خود شما مي توانيد يك سرعت انتقال داده بسيار خوب را در شبكه و زيرساخت هاي ارتباطي خود در صورت نداشتن Bottlenecks تجربه كنيد. ماژول XFP در سال 2002 و به همراه قطعا الكترونيكي كه براي همين ماژول طراحي شده بود به نام XFI معرفي شد. XFP توسط گروهي به نام Multi-Source Agreement طراحي و ابداع شد. با توجه به توضيحاتي كه در ويكيپديا آمده است ، ماژول XFP يك ماژول با قابليت Hot Swap است و اين بدين معناست كه زمانيكه دستگاه شما روشن است شما امكان تعويض اين ماژول را خواهيد داشت. همچنين از اين ماژول به عنوان يك ماژول بدون وابستگي به پروتكل ياد مي كنند. ماژول هاي XFP را مي توان بدون به وجود آمدن كوچكترين وقفه اي در سيستم جايگزين كرد ، اين فرآيند تعويض و جابجايي ماژول ها در فيبرهاي نوري 850nm و 1310nm و 1550nm بسيار معمول است. براي اينكه بتوانيد از چنين ماژول XFP اي استفاده كنيد دستگاه شما بايد داراي يكي از موارد زير باشد :

    كارت شبكه 10 Gigabit Ethernet
    10 Gigabit Fiber Channel
    Synchronous Optical Networking at OC-192 rates
    Synchronous Optical Networking STM-64
    10 Gbit/s Optical Transport Network OTU-2
    و همچنين لينك هاي موازي فيبر نوري


معرفي ماژول SFP در تجهيزات فيبر نوري
در خصوص SFP قبلا در انجمن تخصصي فناوري اطلاعات ايران در قالب مقاله اي با عنوان تفاوت بين ماژول هاي GBIC و SFP توضيحات كاملي ارائه كرديم اما با توجه به اينكه در اين مقاله اولويت مقايسه SFP و XFP است ما سعي مي كنيم بيشتر به تفاوت اين دو محصول بپردازيم. SFP مخفف كلمه هاي Small Form-Factor Pluggable است . با استفاده كردن از اين ماژول شما قطعا سرعت بهتري در مقايسه با ساير ارتباطات مسي در شبكه را در صورت نداشتن Bottleneck تجربه خواهيد كرد. اسم ديگري كه SFP را به آن نيز مي شناسند Mini GBIC است كه در واقع يك نوع Transceiver قديمي است ، SFP و GBIC تنهاي تفاوت مهمي كه با هم دارند اندازه آنهاست وگرنه تقريبا سرعت و كيفيت يكساني را به كاربران ارائه مي دهند. SFP Transceiver ها امروزه بيشترين استفاده را در شبكه هاي زيرساخت و انتقال داده دارند ، اين ماژول ها مي توانند در لينك هاي دستگاه هايي مثل روتر و سويچ در شبكه ها مورد استفاده قرار بگيرند. ماژول هاي SFP از انواع تجهيزات ارتباطي مثل Gigabit Ethernet ، Fiber Channel ، SONET ، SFP Plus و 10 Gigabit data rate ها پشتيباني مي كنند. براي هر نوع از SFP Transceiver مي توان طول موج و محل و حتي مسافت را نيز تعريف كرد. با توجه به جستجو هايي كه بنده انجام دادم ماژول SX SFP كه از هسته هاي 850nm استفاده مي كند مي تواند تا 550 متر پالس هاي نوري را منتقل كند ، LX SFP با پشتيباني از هسته 1310nm مي تواند تا حداكثر 10 كيلومتر پالس ها را منتقل كند و ZX SFP مي تواند تا 80 كيلومتر پالس را منتقل كند. توجه كنيد كه SFP هاي مسي هم وجود دارند كه از رابط ها يا سوكت هاي RJ45 استفاده مي كنند. قابليت DOM بر روي ماژول هاي SFP يك انتخاب است ، اين ماژول به كاربران اجازه مي دهد كه بصورت بلادرنگ وضعيت SFP هاي خود را ببينند و آن را مانيتور كنند. ITPRO باشيد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۰۲:۳۴ توسط:computerwine موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :